Restaurant merchandise: For The Hungry Hypebeast!

Inspiratie

Hotspot… aan de ene kant een ietwat irritant woord, maar aan de andere kant toch ook wel gewoon een accurate beschrijving. Sommige plekken zijn “hot”, sommige zijn dat “not”. Hitkrantlezers weten dat het allemaal niks nieuws is. Gelukkig hoef ik hier niet te bepalen welke zaken dan wel hot dan wel not zijn. Ik kom er, voor nu, wat makkelijker vanaf door simpelweg te zeggen; restaurants (en bars, en chefs, etc) zijn hot!

Chefs worden steeds vaker de nieuwe sterren genoemd en bij stardom hoort fandom. Mensen kunnen tegenwoordig oprecht fan zijn van een restaurant of bar en willen hun liefde dan net als al die Beliebers ook graag tonen. Restaurant merchandise kon dan ook niet uitblijven en wij zijn er blij mee. T-shirtjes zijn altijd gaaf, maar gelukkig blijft het er niet bij. Het is weer een nieuwe bron van creativiteit vanuit de zaken, die wij graag omarmen.

restaurant merchandise
Yardbird x Vans

Restaurant merchandise? Hard Rock Hotel?

Heb je tijdens het lezen van de inleiding nu al drie keer “HARD ROCK HOTEL, HARD ROCK HOTEL, HAAARD ROOCK HOOOOTEL” geroepen? Ja, ik weet dat het Hard Rock Hotel al jaaaaaren lang mensen zover krijgt om op élke locatie van hun een t-shirtje te laten kopen. Maar waarom ik dit stuk wilde schrijven is omdat ik warm werd van nieuwe spelers die nieuwe dingen in het leven roepen. Minder vanuit de marketinggedachte om mensen “verslaafd” te maken aan je product, en meer vanuit de gedachte dat het vet gaaf is dat je fans hebt en dat je hier wat voor wil doen. Niet simpelweg je logo op een t-shirt plakken, maar creatief nadenken. Wat past bij ons als restaurant? En wat past dus bij onze supporters…uuuh gasten? Lijkt mij een goede en leuke vraag welke elke restaurant, bar of (food)product zichzelf af en toe zou moeten stellen.

T-shirt BAO

Als mede-eigenaar van Sjefietshe vroeg ik samen met mijn compagnons dit onszelf ook af. Aan de ene kant gevoed door het feit dat we bepaalde internationale restaurants volgen en dingen zien doen, aan de andere kant sterk gevoed door de C-crisis en de steun die mensen aan ons en de horeca geven. Wij kwamen tot het FC SJEFIETSHE sjaaltje geïnspireerd op een Ajax-sjaaltje. BAO in Londen vertaald hun eigen stijl naar populaire cultzaken, zoals de leden van KISS die een bao eten, maar misschien wel leuker; een kaart van hun buurtje in Londen met locaties waar zij graag eten, drinken en shoppen. Restaurant DS (De School) maakt naast canvas tasjes ook korte/zwembroeken met hun typerende ruitje en The Avocado Show weet natuurlijk dondersgoed dat ze verder moeten kijken dan hun eten en hebben in hun restaurant merchandise naast t-shirts, hoodies en tasjes ook avocado-pins.

Horeca als Promo

Maar de rollen lijken zich ook vaker om te draaien. Waar de horeca mee wilde doen aan vormen van ‘lifestyle promotie’ (t-shirts, posters, petjes en pinnetjes), wordt de horeca nu ook gebruikt als startpunt voor promotie vanuit andere branches. Beste voorbeeld hiervan is Kith Treats (onder andere in New York). Kith is een sneaker-/kledingwinkel met ook een eigen merk. In de Kith winkels vind je een ijswinkel, genaamd Kith Treats. De hype rond de ijsjes wrijft automatisch af op de kleding en de winkel, en andersom. Altijd staat er een rij voor Kith, maar of het voor een sneaker release of een nieuwe ijssmaak is, dat is altijd maar afwachten.

Grote merken vinden populaire restaurants steeds vaker voor samenwerkingen. Zo maakte Yardbird (Hong Kong) samen met Vans sneakers die chefs prima kunnen dragen binnen én buiten de keuken. Die trend lijkt in Nederland nog een beetje te moeten indalen, dussss Baskets wanneer een Sjefietshe x Baskets De Pijp collab ;).

restaurant merchandise
Kith Treats