Belfast en omgeving: Foodie Heaven!

Inspiratie

Wanneer wij een artikel schrijven is het vinden van de rode draad een van de eerste dingen die we doen. Voor dit artikel, over onze trip naar Noord-Ierland (Belfast en omgeving) was het vinden van de rode draad geen moeite. Die draad was namelijk wel al gevonden tijdens de trip zelf: inspirerende ondernemers en hun lokale producten. Noord-Ierland heeft ons de kracht laten zien van echt lokale producten en de ondernemers die erachter staan met al hun trots.

Noord-Ierland als food destination

Op uitnodiging gingen wij (Roger van Cityguys.nl en ik) naar Noord-Ierland om daar de Causeway Coastal Route te rijden en vervolgens Belfast te verkennen. Rode draad? De producten die in Noord-Ierland te vinden zijn, de mensen die daar elke dag met trots aan werken en onderweg uiteraard ook nog wat van de prachtige natuur die nooit ver weg is. Hierbij een dag tot dag reisverslag, waarna jij hopelijk Noord-Ierland als perfect geschikte (vakantie)bestemming beschouwt. Want beetje vooruitlopend op de zaken, dat verdiend het land dus 100%.

Dag 1: Causeway Coastal Route, Game of Thrones deur en een 5-sterren B&B

Eenmaal geland op Belfast Airport (5 kwartier vliegen vanaf Schiphol) en het oppikken van de huurauto sturen wij netjes linksom de eerste rotonde op. Op de GPS hebben wij als bestemming Carrickfergus ingevoerd waar een kasteel, maar toch ook vooral het begin van de Causeway Coastal Route op ons wacht. De Causeway Coastal Route is een adembenemende route langs de Atlantische kust en volgt zandstranden, diepe dalen en…vissersdorpen. Eenmaal aangekomen bij het kasteel van Carrickfergus snappen wij dat dit kasteel Game of Thrones nét niet gehaald heeft, maar dat maakt het geen minder startpunt om de route te gaan rijden. Volgende bestemming is Portrush waar wij gaan verblijven bij Blackrock House. Onderweg stoppen we nog bij Mary McBride’s, want één van Ierlands kleinste pubs en troste eigenaar van een heuse Game of Thrones deur. Om het eerdergenoemde kasteel en zo’n deur die heel even in beeld is geweest in seizoen 4 nou highlights te noemen gaat ons wat ver, maar het zijn leuke stops op een toch al leuke route.

Eenmaal aangekomen bij Blackrock House snappen wij waarom het een 5-sterren B&B is. Dit komt in onze ogen volledig door eigenares Nicola (en een beetje door de Honesty Bar). Nicola kent iedereen in town en kan daardoor goed helpen met wat te doen. Bushmills is ontzettend dichtbij, dus whiskey overal (ja, met een e uiteraard). Wat wij deden? Eten bij Basalt en vroeg naar bed, want de dag erna gingen wij iets heel gaafs doen. Wekker stond wel om 05:00!

Dag 2: vissen voor je eigen ontbijt en de highlights van de omgeving

De wekker ging veel te vroeg, maar het deert niet want vandaag belooft een mooie dag te worden. Na een fijn ontbijtje bij Nicola (award-winning ontbijt trouwens!) lopen wij in het donker richting de haven van Portrush. Het plan is als volgt: Roger en ik gaan mee met een vissersboot en met onze vangst gaan we op het vasteland naar een chef die er dan een ontbijt mee maakt. Voor een volledig verslag van onze ervaring verwijzen wij je dolgraag naar dit filmpje (echt de moeite waard) maar kort gezegd komt het er op neer dat deze ervaring onvergetelijk was. Prachtige makrelen gevangen, maar de dolfijnen die met de boot mee zwommen maakte het echt te gek. De terugweg werd een soort van Perfect Storm en even dachten we helemaal nooit meer thuis te komen. Het ontbijtje met makreel smaakte daardoor extra lekker (toen we eenmaal weer eetlust hadden). Conclusie: ben je in de buurt, doe een Catch & Sea!

Belfast

Na het ontbijt ontdekte wij de Giant’s Causeway (aanrader!) en de Carrick-a-rede ropebridge (sla maar over). Enerverend dagje en dus kon onze volgende verblijfslek niet beter gekozen zijn: Galgorm Spa & Resort. Een heerlijke dag vol sauna en bubbelbad, af te sluiten in de Gin Libary en met een diner in The River Room (aangenaam verrast over het eten daar!)

Dag 3 + 4: Belfast uitspelen

Na die paar dagen op het Noord-Ierse platteland (niet zo plat trouwens) zijn we bijna vergeten dat we stadsmensen zijn en helemaal vooropgesteld: foodies. Tijd dus om de hoofdstad van Noord-Ierland te gaan verkennen. Belfast mag dan wel klein zijn, de beloftes zijn groot. Volgens discover Northern Ireland is Belfast namelijk een “cultural food and drink gem” oftewel een verborgen parel. Wij besluiten dit te gaan testen door aan te sluiten bij een award-winning food tour genaamd: Taste and Tour NI.

De Taste and Tour NI brengt je in 4 uur (!) van de lokale markt langs kleine ondernemers en household names van Belfast. Wij dronken er thee, gin en whiskey. Aten er traditionele cake, gerookte zalm, hamburgers en geweldig lekkere Ierse kaas.

Een bezoek aan Belfast is natuurlijk niet compleet zonder bezoek aan de pub en wij kozen voor een Guinness in The Duke of York  en live muziek in de Harp Bar.

Belfast Belfast

Zelf naar Noord-Ierland. Kijk dan hier voor alle informatie.