De naam van je restaurant is de eerste indruk die gasten hebben van je zaak en merk hebben. Nog voordat ze je beoordelen op de kwaliteit van je keuken, beoordelen ze je al op je perfect gekozen naam. Daarom is het belangrijk dat je een gedenkwaardige, pakkende restaurantnaam kiest. Om je bij deze moeilijke beslissing te helpen hebben wij een lijst gemaakt van 5 punten waar je aan moet denken bij het kiezen van de perfecte naam.
Gebruik een unieke spelling of symbolen in de naam
Voor moderne, trendy bars, restaurants en koffiehuizen kan het gebruik van afkortingen en symbolen een manier zijn om je te onderscheiden van de concurrentie. Alternatieve spellingen zijn visueel intrigerend voor potentiële klanten en helpen ook bij de branding van je horecagelegenheid. Bijvoorbeeld “&Pizza”.
Probeer een restaurantnaam van één woord
Hoewel je misschien een slimme restaurantnaam wilt, wil je het ook niet overdrijven. Wanneer je de naam te moeilijk maakt kunnen gasten hem niet onthouden en loop je de beste gratis mond-tot-mond reclame mis. Veel restaurant kiezen dan ook een naam die bestaat uit één woord. Dit komt modern over en is bovendien makkelijk te onthouden. Krijg ideeën van de perfecte restaurantnamen hier en doe er je voordeel mee.
Gebruik op locatie gebaseerde restaurantnamen
Door je restaurantnaam te baseren op je adres maak je het jouw gasten wel heel gemakkelijk om te onthouden waar je zit. Dit kan je hele adres zijn, of slecht een deel zoals je straatnaam, nummer of buurt. Zo kunnen gasten je altijd terugvinden én het doorvertellen aan hun vrienden.
Maak in je naam een verwijzing naar een boek of film
Door van je restaurantnaam een verwijzing naar iets te maken, kun je een gesprek tussen jou en je klanten op gang brengen. Een verwijzing naar een boek, liedje, tv-show of film kan zowel fans van het oorspronkelijke bronmateriaal aantrekken, als mensen die nieuwsgierig zijn vanwege de interessante naam. Voorbeelden van restaurantnamen die in hun naam een verwijzing maken naar klassieke literatuur zijn Het Hobbit Restaurant, Alice’s Theekopje en Annabel Lee Taverne.
Zorg ervoor dat je restaurantnaam marketinggericht is
Vermijd het gebruik van stereotype of ongepaste taal in je restaurantnaam. Door een naam te kiezen die potentiële gasten onbeleefd kunnen vinden, beperkt hoe goed en hoe ver je jezelf op de markt brengt. Denk ook aan de lengte van je restaurantnaam en hoe die zich zal vertalen in marketingmateriaal. Als je restaurantnaam te lang is, zal deze niet werken als de URL van je bedrijfswebsite. Hoewel het niet het eerste is waar mensen aan denken als ze een horecazaak beginnen, moet je bij het kiezen van je naam ook altijd je marketingstrategie in gedachten houden.
Perfecte naam, heerlijk eten en de beste service
Een pakkende bedrijfsnaam bedenken voor je nieuwe restaurant kan een ontmoedigende taak lijken. Je naam kan voorbijgangers aantrekken of potentiële gasten wegjagen. Je wilt dat je restaurantnaam, zowel de toon van je restaurant, als je eigen persoonlijke voorkeuren weergeeft. Natuurlijk is de uiteindelijke beslissing aan jou. En hoewel gasten eerst misschien geïntrigeerd zijn door de naam, zullen ze toch blijven voor je heerlijke eten en goede service.