5 foodtrends volgens ‘Bekt Lekker de Podcast’

Inspiratie

Een foodtrendwatcher en een plant forward food ondernemer starten een podcast…had het begin van een mop kunnen zijn, maar het is het begin van ‘Bekt Lekker de Podcast’! In ‘Bekt Lekker de Podcast’ eten Maartje Nelissen en Gijsbregt Brouwer zich sneller door het laatste food nieuws, dan door een zak M&M’s. Het jaar beginnen ze goed, namelijk met de 5 foodtrends voor 2023.

Bekt lekker de podcast

Clubstraurant

Nee je leest het goed, geen typo. Waar 2022 het jaar van de restobars was, wordt 2023 het jaar van de clubstaurants. De naam zegt het al; een club waar je goed kunt eten (of een restaurant met club vibes). New York vibes. Goed eten en daarna lekker dansen. Zoals bij de nog te openen van Herman Hell op de Rotterdamse Coolsingel, restaurant Bitter dat in de nacht transformeert naar BIT, het Haagse Moya of Club Olivia in Amsterdam waar een Spaghetteria in opende.

cc: Club Olivia

Frozen Food

Even een cijfertje voor jullie: de wereldwijde kant-en-klaar markt zal tegen 2026 met meer dan 70 miljard (!) dollar groeien. Daarnaast groeit de vraag naar easy én ethisch verantwoord groter dan ooit. Retailers en restaurants zullen zich komende jaren in rap tempo hierop aanpassen en de opkomst van plant forward start-ups is groot. Van Lazy Vegan ready to eat
maaltijden, groenten snacks van SNACKWITHBENEFITS en babyvoeding van Mama Deli. De consument maakt het niet zo veel uit, als het maar makkelijk, lekker en gezond is (thuis) of als het maar goed smaakt (uit). De vriezer krijgt letterlijk en figuurlijk een grotere plek in de keuken.

Kaviaar

In 2023 gaan we meer kaviaar op de kaart zien, en wij bij meer toegankelijke horeca en zeker in minder voor de hand liggende gerechte. Zoals bij de collab tussen @butterboys_club en Sjefietshe al Paso waar ze zondag 8 januari de hele dag kibbeling met kaviaar serveren.

Wilde kaviaar bestaat niet meer, maar de kweekkaviaar maakt veel goed. Uit China en de VS, maar ook dichter bij huis wordt er ook volop geïnnoveerd. Zo is er tegenwoordig steur uit de Achterhoek waarbij de voormalige varkensboer zijn stal heeft vol gezet met visbassins en zijn er steeds betere plantaardige ‘steureitjes’.

Dynamic pricing

Iets wat we al jaren kennen uit de hotellerie of bij het boeken van vliegtickets, gaan we voor het eerst voorzichtig zien in de horeca en steeds meer in de supermarkt: dynamic pricing. Dat betekent zo veel als dat de prijzen meebewegen met vraag en
aanbod. De consument wordt geprikkeld om gerechten of producten te kopen die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten: duurzaam en voordelig. Aan de voorkant zie je slimme prijskaartjes in de supermarkt (kijk bijvoorbeeld bij Albert Heijn) en
verschil in prijs online, aan de achterkant van dynamisch afprijzen speelt slimme technologie een rol.

credits: pricer.com

Confusion food | Chaos cooking

De roots van fusion food zijn even oud als de mensheid zelf, aangezien mensen al eeuwenlang culinair ideeën uitwisselen, maar het concept ‘fusion’ werd populair in de jaren zeventig en tachtig. Verschillende Franse chef-koks combineerden met fusion
traditioneel Frans eten met andere wereldkeukens. Fusion raakte uit de gratie vanwege culturele toe-eigening van recepten en gerechten door de vaak Europa-centrische haute cuisine. Maar opzichtig mengen van verschillende foodculturen kán weer, mits je het met respect doet. Gijsbregt kwam eerder dit jaar in New York Takumi Taco tegen, Japans geïnspireerde Mexicaanse taco’s maar ook in zijn eigen Rotterdam vond hij rendang van hert met jus de veau maar ook een rode biet masala met mosterd. Online foodplatform Eater pakt deze ontwikkeling ook op en noemt het ‘chaos cooking’.

Luister aflevering 14 van Bekt Lekker de Podcast voor alle details, met onder meer een interview met Lelani Lewis, chef en culinary activist, met de inbreng van de eigenaar van House of Caviar, Ashkan Mossafaian en met een lijst van clubstaurants
in Nederland.